to børn står med pinde foran et bål
Mange vigtige naturoplevelser i barndommen sker i institutioner og skoler. Som pædagoger eller pædagogmedhjælper kan du være med til at tale med børnene om vigtige naturoplevelser og bringe dem ud i naturen.

Naturoplevelser skal være en fast del af børns opvækst. Oplevelser i naturen er lige så vigtige for børns psykiske og fysiske helbred, som sunde madvaner og motion. Børn bliver nemlig større i naturen. Deres horisont udvider sig, de får uglet hår, jord på knæene og tillid til sig selv og verden. Desværre vokser et flertal af landets børn op uden at have prøvet at overnatte i naturen, snittet med en dolk eller bygget en hule i skoven. Det viser en ny undersøgelse fra Friluftsrådet.

To drenge kravler rundt i en forladt robåd i kanten af skovsø
Naturoplevelser skal være en fast del af børns opvækst. Desværre vokser et flertal af landets børn op uden at have prøvet at overnatte i naturen, snittet med en dolk eller bygget en hule i skoven. Det viser en ny undersøgelse fra Friluftsrådet.

Som en del af kampagnen har Friluftsrådet lavet Børnenes NaturKanon med 12 naturaktiviteter, som alle børn skal prøve. Du og din institution kan prøve dem sammen med børnene. Download hæftet nedenfor. 

Samtaleværktøj

Sæt fokus på, hvad børnegruppen har oplevet i naturen, og hvilke naturoplevelser de drømmer om at prøve.

Friluftsrådet har udviklet et samtaleværktøj, som du kan bruge med børnegruppen, forældre og kollegaer. Værktøjet skal inspirere til dialog, hvor I deler jeres meninger og tanker om børns naturoplevelser. Kortene giver mulighed for at tale med børnene om, hvad de har oplevet i naturen og ønsker at opleve, til forældremøder for at sætte fokus på, hvilke naturoplevelser, der er vigtige i børnenes liv eller med kollegaer om børnenes oplevelser.

Materialerne kan downloades her.